Door Marika, medewerker Schakelteam Almere
Ik ontving een alarmerend sms’je van een onbekend nummer. Een mevrouw berichtte me dat ze wederom een brief had ontvangen waar ze zich geen raad mee wist, en de deadline naderde snel. Ze moest dringend handelen, ze had nog maar tot het eind van de week. Ik belde mevrouw meteen op om haar verhaal te horen. Het bleek dat de rechtbank haar een laatste kans had gegeven om zelf een mentor voor haar dochter aan te wijzen, ander zouden zij iemand kiezen. Ze zat met haar handen in het haar over hoe ze dit moest aanpakken. Het was een buurman die mijn telefoonnummer aan haar had gegeven, in de hoop dat ik haar in de juiste richting kon wijzen.
Mijn gedachten gingen terug naar een gesprek dat ik eerder die maand had gehad met het Wijkteam. Ik wist dat zij de juiste ondersteuning konden bieden in dit soort situaties. Maar als je daar online een vraag stelt heb je niet altijd voor het eind van de week antwoord. Gelukkig organiseert het wijkteam ook spreekuren, maar mevrouw voelde zich te gestrest om alleen te gaan. Ik stelde voor om de volgende dag samen naar het spreekuur van het wijkteam te gaan, en zo geschiedde.
Eenmaal daar, heb ik voornamelijk geluisterd naar mevrouw. Zij kon helder verwoorden wat de situatie was. De medewerker van het wijkteam begreep de dringendheid van de situatie, maar gaf ook aan dat het niet haalbaar was om vóór het eind van de week een nieuwe mentor te vinden. Hij stelde voor dat mevrouw een brief naar de rechtbank zou schrijven om uitstel te vragen, waarin ze ook vermeldde dat het wijkteam haar zou bijstaan.
Mevrouw voelde zich onzeker om deze brief zelf te schrijven. Gezien de korte tijd was het ook niet vanzelfsprekend om hier een andere organisatie voor in te schakelen. Op mijn vraag of er iemand in haar omgeving was die op zeer korte termijn zou kunnen helpen bij het opstellen van die brief kwamen we al snel op die behulpzame buurman die haar mijn nummer had gegeven. We belden hem samen op en diezelfde avond zaten ze rond de keukentafel om het verzoek om uitstel op papier te zetten.
De dagen erna ontving ik een bericht: ‘De aanvraag is ingediend! Het uitstel is goedgekeurd! Ik heb een nieuwe afspraak met het Wijkteam!’ Toen ik vroeg of ze graag had dat ik meeging naar die nieuwe afspraak, antwoordde mevrouw: ‘Ik heb het nu helemaal onder controle, bedankt voor je hulp!’ En minder dan drie weken later kreeg ik het verlossende appje ‘Het is geregeld, we hebben een mentor gevonden die helemaal bij ons past.’
In stressvolle situaties is het soms lastig om zelf ergens uit te komen. Dan is het fijn als iemand je even de weg wijst en laat zien waar je terecht kan. Het samenwerken met het wijkteam en de buurman bleek een mooie schakel te zijn in het vinden van een oplossing voor mevrouw en haar dochter. Het toonde ook aan hoe belangrijk het is om elkaar te helpen en doorverwijzingen te delen, want soms kan één telefoonnummer echt het verschil maken.