Samenwerkingspartner aan het woord – met Tamara Tetenburg, wijkbeheerder bij Ymere

Wat is de meerwaarde van het Schakelteam voor uw werk?

Het Schakelteam biedt een waardevolle aanvulling op de professionaliteit van de professionals die met hen werken. Wij, als wijkbeheerder en als Schakelteam, proberen beiden bewoners te helpen. Als een woning jaren achterstallig onderhoud heeft, als er sprake is van hoarding, of als de schoonmaak te veel wordt, dan hebben wij als corporatie onze lijntjes, ook in de zorg. Als er meer ondersteuning nodig is denk ik al snel te moeilijk, maar het Schakelteam denkt snel en makkelijk. Ze hebben zicht op welke professional nodig is en zij hebben korte lijntjes met de GGD en de Schoor.

Hoe ziet de samenwerking met het Schakelteam eruit?

Het Schakelteam belt ons soms op als zij bij iemand achter de deur zijn gekomen en zij zien dat er vanuit de corporatie extra inzet nodig is. En andersom weten wij het Schakelteam ook te vinden, hoewel we natuurlijk ook onze eigen lijntjes hebben. We hebben een prettige kennismaking gehad, waardoor we weten wat we aan elkaar hebben. En soms komen we elkaar toevallig tegen bij mensen thuis.

Wat betekent het Schakelteam volgens u voor jullie bewoners?

Het Schakelteam is heel laagdrempelig. Bijvoorbeeld, als bewoners een keer naar Jan Steen zouden willen gaan, maar die stap niet te durven zetten, dan kan het Schakelteam meegaan. Het Schakelteam voelt voor bewoners heel vertrouwd. Wanneer mensen bij een hulpverlener het gesprek aangaan, kan het voelen alsof een tweede en een derde gesprek verplicht zijn. Dat is niet het geval bij het Schakelteam.

Als de Schakelteams nog verder kunnen worden ontwikkeld, welke suggesties heeft u dan?

Hoe ik nu kennis heb gemaakt met het Schakelteam, doen ze het heel goed. De juiste mensen zitten echt op de juiste plek, dus daar moeten ze niet veel meer aan doen. Vanuit mijn expertise zou ik denken dat er nu niet iets veranderd of ontwikkeld moet worden.

Geplaatst in Nieuws.