Samenwerkingspartner aan het woord – met Marion Bestenbreur, projectcoördinator OCO Almere 

Wat is de meerwaarde van het Schakelteam voor uw werk?   

OCO Almere is een project waarbij meer dan 70 vrijwillige ervaringsdeskundigen dagelijks inwoners ondersteunen om de juiste hulp en zorg te krijgen die zij nodig hebben. De ondersteuningsvragen zijn erg divers en variëren van schuldenproblematiek, NAH, psychische klachten, aanvraag huishoudelijke hulp tot jongeren die dakloos zijn geworden.  Het Schakelteam en OCO Almere werken fijn en goed samen. We weten elkaar te vinden in de ondersteuning van inwoners die het zelf niet altijd even goed kunnen redden in onze maatschappij. Het Schakelteam draagt mensen écht warm over. We hebben bijvoorbeeld iemand die via het Schakelteam bij ons terecht is gekomen en inmiddels al jaren vrijwilliger is. Ook andersom zorgen wij voor een warme overdracht. Dit is iets waar we beiden belang aan hechten en waar onze kracht zit. 

 

Hoe ziet de samenwerking met het Schakelteam eruit?   

Wij verwijzen inwoners naar elkaar, brengen inwoners in contact met activiteiten in de wijk, of een OCO ondersteunt bij het aanvragen van een indicatie. Verder organiseren wij ook gezamenlijk activiteiten op Blue Monday, de Dag van de mentale gezondheid of tijdens de week van de psychiatrie. Door zo met alle organiserende partijen ons eigen netwerk te betrekken kunnen we samen een zo breed mogelijke groep bereiken.  Dat vinden we belangrijk. 

 

Wat betekent het Schakelteam volgens u voor uw cliënten?   

Het Schakelteam biedt steun aan inwoners, cliënten en bezoekers die als erg waardevol wordt ervaren. Onze doelgroep heeft vaak meer aandacht en begrip nodig dan anderen. Als er iemand binnenkomt die al veel heeft meegemaakt kunnen zij hier goed op inspelen en écht de tijd nemen om samen op te lopen. Mensen zijn altijd welkom, bij ons en bij het Schakelteam.  

 

Als de Schakelteams nog verder ontwikkeld zouden kunnen worden, welke suggesties heeft u dan?   

Als het Schakelteam kan uitbreiden naar meerdere wijken, zou dat zeer zeker mooi en waardevol zijn!   

 

Coördinatieteam OCO, links naar rechts: Marion, Suzanne, Alie en Erika

Meer weten over OCO Almere? Kijk voor meer informatie ook op: www.ocoalmere.nl 

Samenwerkingspartner aan het woord – met Erik Bruinsma, coördinator medewerkers inloophuis De Ruimte

NAAM;  Erik Bruinsma  

FUNCTIE;  Coördinator medewerkers inloophuis De Ruimte  

 

 

Wat is de meerwaarde van het Schakelteam voor uw werk?   

Bij inloophuis De Ruimte staat iedere dag de deur open voor iedereen die behoefte heeft aan een kop koffie, een gesprekje of gewoon even binnen zitten.  Wij doen dit met een team van medewerkers die voor iedereen een luisterend oor hebben.  Het is dan fijn om te weten dat we het schakelteam achter de hand hebben om naar te verwijzen voor hulp, wij kunnen vaak niet helpen maar wel doorsturen naar bv. Het schakelteam. Dat is voor ons een absolute meerwaarde.   

 

Hoe ziet de samenwerking met het Schakelteam eruit?     

Iedere 2e woensdag van de maand wandelen we met het schakelteam, we starten dan bij het inloophuis en wandelen door de wijk en soms verder. Deze wandelingen zorgen ervoor dat we elkaar beter leren kennen en nog duidelijker krijgen wat we voor elkaar kunnen betekenen. Wat voor ons nog belangrijker is, het schakelteam brengt ons en geïnteresseerden bij elkaar, zo hebben we laatst een nieuwe medewerker via het schakelteam binnen gekregen, hier zie je dat onze samenwerking tot iets moois leidt. Ikzelf vind het contact met het schakelteam fijn omdat het ook zorgt voor een betere verbinding met de wijk, samen zie je meer en het is belangrijk om te weten wat er rondom ons leeft en speelt.  Voor onze bezoekers en medewerkers is het schakelteam een vraagbaak, een plaats om naar door te verwijzen.  

Éen telefoonnummer – het verhaal van een geschakelde

Door Marika, medewerker Schakelteam Almere

Ik ontving een alarmerend sms’je van een onbekend nummer. Een mevrouw berichtte me dat ze wederom een brief had ontvangen waar ze zich geen raad mee wist, en de deadline naderde snel. Ze moest dringend handelen, ze had nog maar tot het eind van de week. Ik belde mevrouw meteen op om haar verhaal te horen. Het bleek dat de rechtbank haar een laatste kans had gegeven om zelf een mentor voor haar dochter aan te wijzen, ander zouden zij iemand kiezen. Ze zat met haar handen in het haar over hoe ze dit moest aanpakken. Het was een buurman die mijn telefoonnummer aan haar had gegeven, in de hoop dat ik haar in de juiste richting kon wijzen. 

Mijn gedachten gingen terug naar een gesprek dat ik eerder die maand had gehad met het Wijkteam. Ik wist dat zij de juiste ondersteuning konden bieden in dit soort situaties. Maar als je daar online een vraag stelt heb je niet altijd voor het eind van de week antwoord. Gelukkig organiseert het wijkteam ook spreekuren, maar mevrouw voelde zich te gestrest om alleen te gaan. Ik stelde voor om de volgende dag samen naar het spreekuur van het wijkteam te gaan, en zo geschiedde. 

 

Eenmaal daar, heb ik voornamelijk geluisterd naar mevrouw. Zij kon helder verwoorden wat de situatie was. De medewerker van het wijkteam begreep de dringendheid van de situatie, maar gaf ook aan dat het niet haalbaar was om vóór het eind van de week een nieuwe mentor te vinden.  Hij stelde voor dat mevrouw een brief naar de rechtbank zou schrijven om uitstel te vragen, waarin ze ook vermeldde dat het wijkteam haar zou bijstaan.  

 

Mevrouw voelde zich onzeker om deze brief zelf te schrijven. Gezien de korte tijd was het ook niet vanzelfsprekend om hier een andere organisatie voor in te schakelen. Op mijn vraag of er iemand in haar omgeving was die op zeer korte termijn zou kunnen helpen bij het opstellen van die brief kwamen we al snel op die behulpzame buurman die haar mijn nummer had gegeven. We belden hem samen op en diezelfde avond zaten ze rond de keukentafel om het verzoek om uitstel op papier te zetten.  

 

De dagen erna ontving ik een bericht: ‘De aanvraag is ingediend! Het uitstel is goedgekeurd! Ik heb een nieuwe afspraak met het Wijkteam!’ Toen ik vroeg of ze graag had dat ik meeging naar die nieuwe afspraak, antwoordde mevrouw: ‘Ik heb het nu helemaal onder controle, bedankt voor je hulp!’ En minder dan drie weken later kreeg ik het verlossende appje ‘Het is geregeld, we hebben een mentor gevonden die helemaal bij ons past.’  

 

In stressvolle situaties is het soms lastig om zelf ergens uit te komen. Dan is het fijn als iemand je even de weg wijst en laat zien waar je terecht kan. Het samenwerken met het wijkteam en de buurman bleek een mooie schakel te zijn in het vinden van een oplossing voor mevrouw en haar dochter. Het toonde ook aan hoe belangrijk het is om elkaar te helpen en doorverwijzingen te delen, want soms kan één telefoonnummer echt het verschil maken.  

Dag van de mentale gezondheid Almere 2023


 

 

De Dag van de Mentale Gezondheid, World Mental Health Day, vindt elk jaar plaats op 10 oktober. In Almere richten we ons deze dag vooral op de positieve (mentale) gezondheid. Hoe kijk jij naar jezelf en anderen? Hoe ga je om met uitdagingen?  

Je bent van harte welkom in Bruis om deel te nemen aan interessante en actieve workshops die allemaal kunnen bijdragen aan het lekker in je vel zitten. Het Schakelteam organiseert er enkele, maar ook andere organisaties zijn van de partij.  

  

Geen zin in een workshop maar wel in een praatje? Ook dan ben je van harte welkom! Na een kopje soep zullen we de dag afsluiten met het uitwisselen van onze gedachten over het onderwerp van deze internationale dag. 


Benieuwd naar het hele programma? Bekijk de afbeeldingen hieronder! 


Toegang is gratis, en aanmelden is niet nodig. 

 

Theaterbijeenkomst Schakelteam ‘Heb je al eens aan Yoga gedacht’?

Door Leandra Vleeschhouwer, medewerker schakelteam vanuit Welzijn

Op woensdag 7 juni mochten we dan eindelijk onze theatrale bijeenkomst ‘Heb je wel eens aan yoga gedacht?’ met de wereld delen. Schakelteamcollega’s Sabine en Saskia speelden, samen met acteurs Dick en Hendrina, vervelende of ongemakkelijke situaties na die mensen met een psychische kwetsbaarheid in het dagelijks leven kunnen tegenkomen. Hierover gingen we vervolgens met het publiek in gesprek. We stelden vragen als: is dit herkenbaar? Wat kan er anders of beter?

Dankzij een gemêleerde opkomst van geschakelden en professionals uit het werkveld, ontstonden er mooie gesprekken waarin ervaringen van beide kanten gedeeld en gehoord konden worden. De situaties, die (helaas) voor velen herkenbaar waren, werden nog een keer nagespeeld zoals wij hadden bedacht dat we het graag zouden willen zien. Hoe fijn is het bijvoorbeeld dat er, nadat er door een psychiater óver jou wordt gesproken tegen je partner, vervolgens echt naar je wordt geluisterd?

Na een afsluitend lied, gezongen door Sabine, werd er nog kort nagepraat onder het genot van een kop koffie of thee en een koekje. Dit was ook een moment om weer even bij te praten en te netwerken. Vervolgens gingen we met een tevreden gevoel weer naar huis.

Namens het Schakelteam bedankt voor jullie aanwezigheid, en graag tot een volgende bijeenkomst!

 

Nieuwe schakelaar; Marika De Mits

Hoi allemaal, mijn naam is Marika De Mits. Ik ben in Brabant geboren, ben naar het Brusselse gegaan om Agogische wetenschappen te studeren en heb gewerkt als Sociaal-Cultureel medewerker in een buurtcentrum. Intussen ben ik weer terug in Nederland waar ik in het brede sociale domein actief ben. In eerste instantie was ik via Stade ondersteuner van de communicatie van het Schakelteam. Toen de Schakelteams in december van het afgelopen jaar een grote wandeling met alle teams naar het Eksternest organiseerden konden zij wel een handje extra gebruiken, en ik bood aan om mee te gaan en een stukje te schrijven over de wandeling. Door mee te gaan voelde ik hoeveel impact de Schakelteams hebben op mensen, door soms grote maar ook hele kleine schakels te maken met organisaties en personen uit de buurt. Hierdoor werd mijn interesse gewekt en toen we even een collega minder hadden, stelde ik voor om tijdelijk bij te springen als schakelaar. Inmiddels ben ik ingewerkt en zijn de Schakelteams weer op volle sterkte. Ik ben nu dus weer op de achtergrond actief en spring in als er te veel schakelvragen in een keer komen, als een collega even uitvalt of als er collega’s op vakantie zijn. Zo kunnen we voorkomen dat er ook bij het Schakelteam een wachtlijst ontstaat wanneer de nood hoog is. Aan de andere kant blijf ik zorgen dat er regelmatig iets op sociale media wordt gepost en dat deze nieuwsbrief bijvoorbeeld wordt verzonden. Ideeën? Geef ze door! Heeft u iets waarvan u denkt; dat moet zeker eens in de nieuwsbrief komen, hier zouden jullie wat vaker over moeten posten op sociale media of aan deze activiteiten zouden jullie zeker mee moeten doen? Neem contact met mij op! En wellicht belandt een van de Schakelvragen die u aan een van mijn collega’s stelt op een gegeven moment bij mij. Dat kan via marika@schakelteam-almere.nl of 0682003387

Samenwerkingspartner aan het woord – met Jeroen Stoltz

In deze rubriek staan onze partners uit de wijk en hun ervaringen met het Schakelteam centraal. Hoe ervaren zij de samenwerking? Wat zien zij als de meerwaarde van het Schakelteam? En wat heeft het Schakelteam voor hun cliënten betekend? Deze maand hebben wij gesproken met Jeroen Stoltz, Praktijkondersteuner geestelijke gezondheidszorg van de huisarts (POH-GGZ) Het Schakelteam vind ik een waardevol team om naar te verwijzen. In mijn werk ontmoet ik regelmatig patiënten die moeite hebben om verbinding te maken met anderen of die het lastig vinden om hun tijd zinvol in te vullen. Ondanks dat er veel mogelijkheden zijn in Almere waar mensen zich bij kunnen aansluiten, stuiten sommigen op verschillende obstakels die hen belemmeren om in beweging te komen. Vaak gaat het dan ook om persoonlijke drempels. Het Schakelteam is buitengewoon toegankelijk. Wanneer ik een patiënt aanmeld voor een intakegesprek met het Schakelteam, wordt er altijd snel een afspraak gemaakt. Ik heb de indruk dat de medewerkers van het Schakelteam heel goed de verbinding kunnen maken en dat zij oprecht geïnteresseerd zijn in hun cliënten. Dit leidt in mijn ervaring vrijwel altijd tot positieve resultaten. Ik heb van meerdere van mijn patiënten vernomen dat de medewerkers van het Schakelteam met hun persoonlijke vorm van ondersteuning hen enorm hebben geholpen om weer actie te ondernemen. Ze hebben het contact met het Schakelteam als zeer prettig en waardevol ervaren.

Schakelverhaal – Op zoek naar de juiste schakel 

Door Marika, medewerker Schakelteam Almere Ze zat thuis, kwam de deur niet meer uit en was ondergedompeld in verdriet. Een vriendin stelde voor dat zij eens contact zou zoeken met het Schakelteam, om te kijken of die iets konden betekenen voor mevrouw. Na wat aanvankelijke aarzeling stemde ze toe. Een telefoontje volgde, en even later stond ik namens het Schakelteam al aan de deur. Het was fijn voor mevrouw dat zij niet de deur uit hoefde en dat het Schakelteam naar haar toe kwam. In een eerste gesprek kon ze uitgebreid haar verhaal doen en luisterde ik vooral. Ze vond het belangrijk om weer stap voor stap te gaan meedoen aan het leven buitenshuis. Maar het vinden van de weg naar buiten was een hele puzzel. Op mijn voorstel werd er een match gemaakt met een vrijwilliger om af en toe langs te komen voor een praatje. Als schakelaar was ik aanwezig bij de eerste kennismaking met de vrijwilliger. Mevrouw durfde het niet goed te zeggen, maar ze voelde geen klik met de vrijwilliger. Gelukkig hoefde ze dit niet uit te spreken; ook ik voelde dat het geen goede match was. Mevrouw had behoefte aan iemand die haar problematiek begreep, en dus ging ik in het brede netwerk waarover het schakelteam beschikt op zoek naar een ervaringsdeskundige met de juiste kennis van zaken. Er werd iemand gevonden. Deze match was beter; het klikte en de twee gingen samen op pad. De puzzelstukjes die ze zocht vielen daarna allemaal op hun plaats. Ze was zo blij dat het Schakelteam in haar tempo meezocht naar oplossingen, en naar mensen die bij haar als persoon pasten. Door de koppeling met een ervaringsdeskundige kwam ze weer wat beter in haar vel te zitten en kon ze ook de stap naar de GGZ maken. Ik kwam haar later weer tegen op straat, aan de wandel met een vriendin en de hond. Het gaat beter, de GGZ wordt langzaam afgebouwd en ze heeft een groter eigen netwerk waar ze terecht kan.

De theatervonk te pakken

De Schakelteams hebben niet alleen mensen uitgenodigd voor onze eigen theaterbijeenkomst, waarover we in deze nieuwsbrief vertelden. Wij werden ook uitgenodigd door Vis a Vis en theatergroep TOP om met mensen in ons netwerk naar hun voorstelling te komen kijken. We hebben gezocht naar geschakelden die een uitje konden gebruiken en nodigden hen uit om er samen met ons heen te gaan.

De voorstelling ‘Dromen van licht’ van TOP-theater maakte grote indruk en bood een fijne gelegenheid om er even tussenuit te zijn en te genieten. Voor velen was dit een uitstapje waarvoor ze niet snel zelf het initiatief zouden nemen, dus dit was fijn.

Ondanks het zeer warme weer was iedereen present. Ook een geschakelde die lang aarzelde om te gaan. Dit was een grote stap voor haar. Iedereen had zijn beste kleding aangetrokken en de voorstelling was een waar spektakel.

We danken TOP-Theater en Vis-a-Vis voor de vrijkaarten. De bewoners hebben genoten, en wij ook!

Als je omgeving veel zorg en aandacht vraagt – het verhaal van een geschakelde

Door Sabine Bulder, medewerker Schakelteam en ervaringsdeskundige

Als schakelaar ondersteun ik de moeder van een gezin waarin een van de kinderen te maken heeft met psychiatrische problematiek. Het was de moeder allemaal te veel geworden. Zelf psychiatrische problematiek ervaren kan soms machteloos voelen, maar ook naasten geeft het een machteloos gevoel om hun kind te zien lijden.  Als frustratie, wanhoop en de ziekte de bovenhand hebben kun je als ouder het gevoel hebben daar letterlijk moederziel alleen tegenover te staan, terwijl er vaak veel geregeld en afgestemd moet worden.  

Zo was deze moeder zwaar belast geraakt. Er was wel zorg beschikbaar, echter alleen voor de zoon. Maar de impact van de situatie was groot op het hele gezin. Ook de andere kinderen reageerden erop en ondervinden inmiddels (psychische) problemen. Er is geregeld overleg nodig met de scholen van de andere kinderen.  Gelukkig heeft mevrouw een partner die emotioneel veel steun biedt. Maar deze is verantwoordelijk voor het hoofdinkomen, en dus rust de zorg voor het gezin grotendeels op de schouders van moeder. En dan moet er ook nog mantelzorg worden verleend aan (schoon)ouders……. In deze omstandigheden lukte het mevrouw niet langer om haar betaalde werk vol te houden. En zo werd haar wereld klein en vol zorgen….

Ze zocht contact met het Schakelteam met de vraag “waar kan ik nog wat ‘ruimte’ voor mezelf vinden? Waar kan ik mijn verhaal kwijt?”. Om even uit de situatie te zijn ging ik met haar wandelen. Al wandelend kon ze haar verhaal kwijt en bood ik een luisterend oor. Alleen dat was al fijn. Gaandeweg kwam er ook ruimte om met haar mee te denken over de vraag naar iets passends voor haarzelf.  Een ‘eigen plekje’ waar ze los van alle zorgen bezig kon zijn. We spraken over haar interesses, kwaliteiten en behoeften. Wat rondvragend in het netwerk bleek er net vraag te zijn naar een vrijwillige gastvrouw. Ik zorgde voor het maken van de connectie en zij pakte die met beide handen aan. Ik heb haar ook nog geattendeerd op een deelgenotengroep voor ouders, om elkaar te steunen. Wie weet is dat in de toekomst een plek om even te ‘luchten’. Het gaat al veel beter.

Ondertussen houd ik geregeld contact om bij te praten en zoeken we een tweede vrijwilligerswerkplek in een sector die aansluit bij haar opleiding en werkervaring. Zo kan ze aansluiting houden met de arbeidsmarkt, voor als er weer wat rust in het gezin is.

Het Schakelteam Almere is er voor bewoners met een psychische kwetsbaarheid en iedereen in hun omgeving uit Haven, Stedenwijk en de rest van Almere. We zijn bereikbaar voor een luisterend oor of denken met u mee als u het antwoord op een vraag niet meteen zelf vindt. Ook maken we nog geregeld wandelingen in Haven en Stedenwijk en organiseren we een digitale huiskamer.  

Kijk voor meer informatie op onze website en neem contact op met één van onze medewerkers! www.schakelteam-almere.nl